لوله کاروگیت

لوله کاروگیت چگونه تولید و استفاده می‌گردد

لوله کاروگیت

لوله کاروگیت چگونه تولید و استفاده می‌گردد

  • ۰
  • ۰

لوله کاروگیت

لوله کاروگیت

 

برای مشخص شدن کیفیت لوله کاروگیت آن را توسط شرایط خاصی تست می‌کند که در ادامه برخی از مهم ترین آن ها را برایتان نوشته ایم.

انواع تست های کنترل کیفیت لوله کاروگیت

تست ضربه

تست ضخامت لایه

جریان مذاب لوله

دانسیته لوله

تست پایداری حرارتی

اندازه گیری مقدار دوده لوله

مقاومت حلقه ای لوله

تست انعطاف پذیری

 

لوله کاروگیت

مزایای استفاده از لوله کاروگیت

مهم ترین ویژگی های لوله پلی اتیلن کاروگیت و لوله اسپیرال به شرح زیر فهرست شده است:

مقاومت در برابر سایش

مقاومت در برابر خوردگی و زنگ زدگی

وزن سبک و حمل و نقل آسان

مقاومت بالا در برابر مواد شیمیایی

انعطاف پذیری و سهولت در نصب و راه اندازی

سهولت در جوشکاری

هزینه پایین برای انتقال و نصب لوله

تحمل فشارهای زیاد ( در مواردی که لوله کاروگیت به صورت دفنی نصب می شود، مقاومت خوبی در برابر فشار لایه های بالایی خاک دارند)

به طور کلی، لوله کاروگیت در سیستم های انتقال فاضلاب شهری به کار می رود. تنوع در سایز و قطر لوله، کاربری این نوع لوله پلی اتیلن را آسان نموده است.

با این گفته میخواهیم یک نتیجه گیری کلی در مورد لوله کاروگیت داشته باشیم:

لوله کاروگیت چیست؟

لوله کاروگیت، یک لوله پلاستیکی موجدار با مجموعه ای از خطوط موازی و شیارهایی بر روی سطح آن است. لوله کاروگیت، از فولاد، پلاستیک (مانند پلی اتیلن با چگالی بالا (HDPE)) و یا PVC تولید می شود.

لوله کاروگیت موجدار، برای کاربردهایی نظیر زهکشی استفاده می شود. از ویژگی های لوله کاروگیت می توان به انعطاف پذیری، دوام و طول عمر و مقاومت بالا، اشاره نمود. از لوله کاروگیت با قطر کم، می توان برای ایجاد یک مسیر تخلیه آبراهه های سقف منازل، استفاده کرد.

لوله های بزرگتر، به عنوان مسیری برای تخلیه آب هایی که در معابر شهری طغیان می کند، در زیر پل ها و در کنار جاده ها استفاده می شوند.

انعطاف پذیری لوله کاروگیت، موجب شده است این لوله ها نسبت به لوله هایی با جداره صاف، کاربرد گسترده تری برای هدایت رواناب ها داشته باشند. درجه قوسی لوله کاروگیت، بر مبنای تعداد ردیف شیارها روی جداره لوله، اندازه گیی می شود. هر چه تعداد این شیارها بیشتر باشد، انعطاف پذیری لوله بیشتر است.

در مواردی که لوله کاروگیت به صورت دفنی در زیر خاک استفاده می شود، فشار ناشی از خاک اطراف لوله موجب کاهش اثر تنش ها بر روی لوله خواهد شد.

نصب انواع لوله در زیر زمین، فرآیندی وقت گیر و هزینه بر است؛ لذا لوله هایی برای این کار مفید هستند که عمر مفید بالایی داشته باشند و هزینه های نصب را کاهش دهند. از طرف دیگر، لوله ها باید به اندازه کافی، انعطاف پذیر باشند.

اتصالات لوله کاروگیت

لوله کاروگیت، تمام این اهداف را برآورده می سازد. دوام و طول عمر لوله کاروگیت، به طور معمول 50 تا 100 سال تخمین زده شده است. لوله های کاروگیت، در برابر شرایط محیطی مانند تغییر pH، بسیار مقاوم اند.

چنانچه لوله های فولادی برای عملیات نصب در زیر خاک به کار روند، پارامترهای pH خاک و مقاومت الکتریکی، هر دو باید به خوبی ارزیابی شوند. برای این هدف، می توان لوله فولادی را توسط یک سری مواد، پوشش داد.

پوشش های معمولی برای لوله های فولادی، شامل پوشش گالوانیزه، آلومینیوم، پلیمر و آسفالت است. لوله های پلی اتیلن کاروگیت، محدوده pH وسیع تری را تحمل می کنند.

اتصالات لوله های کاروگیت، با استفاده از روش های مختلف به یکدیگر متصل می شوند. استفاده از روش فشاری، واشر، جوش حرارتی و …، برخی از انواع این روش ها است.

برای تخلیه زیرزمینی، از لوله کاروگیت سوراخ دار استفاده می شود. این سوراخ ها اجازه می دهند که رواناب به خاک اطراف نفوذ کند. برای جلوگیری از نفوذ خاک به داخل لوله، سوراخ با یک پارچه پوشانده می شود؛ به این ترتیب، آب از داخل لوله خارج می شود اما خاک نمی تواند به داخل نفوذ کند.

نصب این سیستم ها در بخش کشاورزی بسیار اهمیت دارد. استفاده از سیستم زهکشی، سیل زود هنگام در زمین های کشاورزی جلوگیری می کند. پس از بارندگی های زیاد، برخی از معابر و بزرگراه ها، نیاز به تخلیه آب و رواناب جاری شده دارند؛ در این قسمت هم لوله های کاروگیت، چاره ساز هستند.

بخشی از کاربرد لوله کاروگیت

انواع لوله کاروگیت

کاربرد لوله کاروگیت در آبرسانی کشاورزی

اگرچه گیاهان برای رشد نیاز به آب دارند، اما اگر میزان آب بیش از مقدار کافی باشد، اثر منفی به دنبال خواهد داشت. دلیل آن این است که ریشه گیاهان نیاز به اکسیژن دارند و خاکی که با آب اشباع شده است، نمی تواند هوا را در خود نگه دارد.

برخی از انواع خاک های کشاورزی، به ویژه آنهایی که غنی از رس هستند، می توانند آب را برای چند روز در خود نگه دارند.

یک سیستم تخلیه زیرزمینی (خط لوله کاروگیت) که در طول یک یا دو روز آب را از یک بخش خارج می کند، می تواند به مقدار زیادی آب و اکسیژن کافی را به گیاهان برساند.

یک سیستم تخلیه زراعی معمولاً شامل تعدادی از لوله ها یا کانال های باز است که آب اضافی را از مزرعه به سمت یک حوضچه زهکشی یا یک آبراه طبیعی به جریان می اندازد.

لوله هایی که در زیر سطح خاک قرار می گیرند، در دیواره خود دارای حفره های کوچک هستند که باعث می شود آب از خاک نفوذ کرده و از آن قسمت خارج شود.

نقش لوله کاروگیت در جمع آوری رواناب های سطحی چیست؟

پس از بارندگی، مقدار آب جمع شده بر روی سطح بزرگراه ها و پیاده روها به سرعت خشک می شوند؛ اما در حقیقت مقدار زیادی از این آب ها می تواند توسط کف جاده یا خیابان، جذب شود.

رطوبت بیش از حد در پیاده رو می تواند منجر به نقص هایی مانند ترک های بزرگ یا ایجاد چاله ها شود. برای جلوگیری از جذب آب از سطح یک جاده، می توان از سیلانت های پوشش دهنده استفاده کرد.

به طور معمول، چند لایه زیر آسفالت یا پیاده رو وجود دارد که یک سیستم تخلیه زیرزمینی جاده ای را تشکیل می دهند. مستقیماً در زیر آسفالت، یک لایه پایه قابل نفوذ قرار دارد که از مواد گرانولی ساخته شده است و به آب اجازه می دهد تا تخلیه شود.

مهم ترین ویژگی های لوله کاروگیت چیست؟

انعطاف پذیری بالا

مقاومت در برابر شرایط محیطی

دوام و طول عمر بالا

سبک و ارزان

نصب آسان

هزینه پایین

  • ۰۰/۰۶/۲۷
  • Er_Fun

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی